Amikor az egyetemek is belépnek a kartellbe

Kedves Olvasóim,

 

A Facebook közössége már nem ad megfelelő teret értelmes emberi elmélkedésre, így a gáborgyörgyi utat választva, levonultam onnan. Persze, érhet olyan impulzus, hogy visszatérek, de erre jelen pillanatban nem látok esélyt.

 

Ez azonban nem jelenti azt, hogy céljaimat feladnám, visszakoznék. Sokkal inkább fogok kettőzött erővel szembeszállni a banki kartellel.

 

A mai napon vettem kézhez a Debreceni Ügyvédi Kamara fegyelmi eljárást elrendelő határozatát, mely szándékát tekintve váltott ki bennem meglepődést, ugyanis nem gondoltam volna, hogy az egyetemek ilyen módszerekkel számolják fel a jogtudományi elveket, és helyezkednek szembe az EU alapszerződéseivel.

 

A sztori a következő:

Adott egy jóember, aki – tudomásom szerint – soha nem volt doktor, de egy bizonyos „Golyó” nevű úrral együtt olyan tevékenységet végeztek, mely bizonyára hasznos lehetett, ám jog szerint ügyvédi tevékenység keretén belül lehetne végezni. legalábbis én így tudom. Ez a bizonyos ember a Tisza Párt egyik harcos alakja, vélelmezhetően szakmai megmondó embere. (Dr. Varga István Károly jogesztergályos, jogidoktor@yahoo.com, www.jogesztergályosegyezseg.webnode.hu, https://vtr.valasztas.hu//ogy2022/jelöltek/3428328) Sérelmezte, hogy nem állok ki vele szakmai vitára. Nekem nem a jogesztergályos az a szakmai szint, mely kielégít, helyette inkább az EUB előtti eljárásokat preferálom.

 

A fegyelmi ügy Debrecenbe került, ahol a kamarai vezető fegyelmi biztos az a dr. Csécsy Andrea ügyvéd, aki a Debreceni Jogi Kar polgári jogi tanszékének oktatója egyben, így tőle egy kicsivel magasabb szintű jogtudás várható el, mint egy átlagos kamarai tisztségviselőtől. Az egyetemi oktató bele is húzott a lecsóba és megvádolt azzal, hogy az EUB C-630/23 ítélet kapcsán hazudok, és a „devizahitelesek közismerten szerencsétlen helyzetét” kihasználom. Valójában Magyar Péter is folyamatosan ezzel vádol. Csakhogy a helyzet az, az EUB ítélet szövegét egyszer legalább el kellene oldani egy nyilvánvalóan hamis vád megfogalmazása előtt.

 

Mivel a kamarai tisztviselő egyben egyetemi oktató is, nyilvánvalóan aggályos az, az egyetem maga mit oktat? Azt, amit tanára fegyelmi vád tárgyává tesz? Ezért megkerestem elektronikus levélben az egyetem dékánját:

 

Prof. Dr. Szikora Veronika Tünde
Dékán, tanszékvezető
részére
Tisztelt Dékán Asszony!
Igaz, nem vagyok egyetemük hallgatója, tanára, de az az ügyvéd vagyok, aki az elmúlt évtizedben sorozatban “szállítja” azon EUB ítéleteket, melyek esetében a Bíróság nem csak elfogadta jogi érvelésem, hanem súlyos kritikát is megfogalmazott a magyar bírói gyakorlat kapcsán.
Mivel ezen az őszön már kitüntető megtiszteltetés is ért annak kapcsán, hogy az ELTE ÁJK-n oktathatom az EUB joggyakorlatát, annak összefüggéseit a jogállamisági kritériumrendszerben.
Dr. Csécsy Andrea az Ön által vezetett tanszéken oktat.
A z EUB C-630/23 ítélete ügyvédi munkám eredménye, és az ítéletet betűről betűre ismerem. Akár ügyvédként, akár egyetemi oktatóként, ezerszer is átgondolom azt, mit nyilatkozom. Ezért felhívom szíves figyelmét Önöknek, hogy már a Kúria előzetes döntéshozatalt előterjesztő kérdése is azon felvetésből indult ki, hogy a szerződés (legyen az lízing vagy kölcsönszerződés) az indexálási mechanizmus kiesése miatt teljes egészében megdől. A Kúria már a C-26/13 ügy előterjesztésében is ezen az állásponton volt, így adta meg a Bíróság a szükséges értelmezést.
A C-630/23 ügyben így szólt a Bíróság:

54      Ráadásul a 93/13 irányelv 6. cikke (1) bekezdésének célja a felek közötti egyensúly helyreállítása, főszabály szerint egy szerződés egésze érvényességének fenntartásával, nem pedig a tisztességtelen feltételeket tartalmazó valamennyi szerződés semmissé nyilvánítása (2019. március 14‑i Dunai ítélet, C‑118/17, EU:C:2019:207, 40. pont, valamint az ott hivatkozott ítélkezési gyakorlat).

55      Mindazonáltal megvannak a határai annak a mérlegelési mozgástérnek, amellyel a tagállamok valamely szerződés tisztességtelen feltételek nélküli fennmaradásának lehetőségét szabályozó kritériumok meghatározását illetően rendelkeznek.

56      Így egyrészt a 93/13 irányelv 6. cikke (1) bekezdése második tagmondatának szövegéből az következik, hogy az érintett szerződésnek főszabály szerint úgy kell fennmaradnia, hogy kizárólag csak a tisztességtelen kikötések elhagyása jelentsen módosulást, ha a nemzeti jogszabályok értelmében a szerződés fennmaradása jogilag lehetséges, és a nemzeti bíróságok ennélfogva kizárólag arra kötelesek, hogy mellőzzék a tisztességtelen szerződési feltétel alkalmazását annak érdekében, hogy az ne váltson ki kötelező joghatásokat az érintett fogyasztó tekintetében, de nem jogosultak arra, hogy e feltétel tartalmát módosítsák (lásd ebben az értelemben: 2012. június 14‑i Banco Español de Crédito ítélet, C‑618/10, EU:C:2012:349, 65. pont).

57      A Bíróság e vonatkozásban megállapította, hogy ha a nemzeti bíróság jogosult lenne arra, hogy az ilyen szerződésben foglalt tisztességtelen feltételek tartalmát módosítsa, e lehetőség sérthetné a 93/13 irányelv 7. cikke által elérni kívánt hosszú távú cél megvalósulását. E lehetőség ugyanis elősegítené annak a visszatartó erőnek a megszüntetését, amely az eladók vagy szolgáltatók tekintetében jelentkezik az ilyen tisztességtelen feltételeknek a fogyasztók vonatkozásában való puszta és egyszerű alkalmazhatatlansága következtében, mivel az eladók vagy szolgáltatók továbbra is alkalmazni próbálnák e feltételeket annak tudatában, hogy még ha azok érvénytelenségét meg is állapítanák, a szerződést a nemzeti bíróság a szükséges mértékben továbbra is kiegészíthetné oly módon, hogy ezen eladók vagy szolgáltatók érdekei biztosítottak legyenek (2019. március 26‑i Abanca Corporación Bancaria és Bankia ítélet, C‑70/17 és C‑179/17, EU:C:2019:250, 54. pont, valamint az ott hivatkozott ítélkezési gyakorlat).

58      Másrészt, feltéve hogy a jelen ítélet 56. pontjában említett feltétel teljesül, annak lehetőségét, hogy a szóban forgó szerződés a nemzeti jog szabályainak megfelelően a tisztességtelen feltételei nélkül is fennmaradhasson, objektív megközelítésből kell vizsgálni (2023. november 23‑i Provident Polska ítélet, C‑321/22, EU:C:2023:911, 81. pont, valamint az ott hivatkozott ítélkezési gyakorlat). Így ezen szerződés felei egyikének helyzete nem tekinthető a szerződés jövője szabályozásában meghatározó szempontnak (2012. március 15‑i Pereničová és Perenič ítélet, C‑453/10, EU:C:2012:144, 32. pont).

59      Így felmerül a kérdés, hogy a jelen ítélet 49. és 50. pontjában említett megoldás összhangban áll‑e ezen irányelvnek az ezen ítélet 53–58. pontjában felidézett ítélkezési gyakorlat szerint értelmezett 6. cikke (1) bekezdése második tagmondatával.

60      A kérdést előterjesztő bíróság hajlik annak megállapítására, hogy ez a helyzet áll fenn, mivel a jelen ügyben az árfolyamkockázatra vonatkozó tisztességtelen kikötést álláspontja szerint egyszerűen elhagyják az alapügyben szóban forgó lízingszerződésből, így e feltétel már nem jelent kötelezettséget a két fogyasztó számára. E szerződés így a 93/13 irányelv 6. cikke (1) bekezdésének második tagmondata értelmében vett „tisztességtelen feltételek kihagyásával is teljesíthető” a DH1 és a DH2 törvényben előírt átváltási mechanizmus révén, és ennélfogva e rendelkezés értelmében „változatlan feltételekkel továbbra is köti a feleket”.

61      Ugyanakkor a nemzeti jog által alkalmazott ilyen megoldás önmagában nem elegendő annak megállapításához, hogy valamely szerződés a 93/13 irányelv 6. cikke (1) bekezdésének második tagmondata értelmében „tisztességtelen feltételek kihagyásával is teljesíthető”.

62      E célból ugyanis bizonyítani kell, hogy – amint az a jelen ítélet 56. és 58. pontjában említett ítélkezési gyakorlatból következik – az érintett szerződés ilyen fennmaradása jogilag lehetséges, és hogy az nem jár azon túlmenő módosítással, mint ami az e kikötések elhagyásából ered, aminek hiányában e szerződés fennmaradása ellentétes lenne e rendelkezéssel.

63      Márpedig ha a kérdést előterjesztő bíróság korábban már megállapította – mint a jelen ügyben is –, hogy az árfolyamkockázatra vonatkozó kikötés határozza meg az alapügyben szóban forgó szerződés elsődleges tárgyát, és annak megszüntetése e szerződés érvénytelenségét vonná maga után, a szerződés fennmaradása jogilag nem tűnik lehetségesnek, amit ugyanakkor a kérdést előterjesztő bíróságnak kell adott esetben értékelnie (lásd ebben az értelemben: 2019. június 5‑i GT ítélet, C‑38/17, EU:C:2019:461, 43. pont; 2019. március 14‑i Dunai ítélet, C‑118/17, EU:C:2019:207, 52. pont).

64      Ezenkívül a Bíróság kimondta, hogy a nemzeti bíróság nem orvosolhatja a szerződésnek az abban szereplő valamely kikötés tisztességtelen jellegéből eredő érvénytelenségét oly módon, hogy e szerződést érvényesnek nyilvánítja, és egyidejűleg módosítja annak pénznemét. A bíróság ilyen beavatkozása végeredményben e kikötés tartalmának megváltoztatását jelentené (2023. április 27‑i AxFina Hungary ítélet, C‑705/21, EU:C:2023:352, 41. pont).

Különösen a 61. bekezdés figyelembevételével a perbíróságok kötelesek bizonyítást lefolytatni, azonban azok vagy egyáltalán nem léteznek, vagy sikertelenek, ugyanis a Kúria helyesen hívta fel a figyelmet arra, hogy a szerződés visszamaradó tartalma (Blue pencil test, szétválasztó elv) a felek szerződéskötési automóniáját sértené. Lehet, hogy az Ön kollégája engem lenéz, megvet, ám ugyanazon jogi álláspontra helyezkedett a Curia főtanácsnoka, J. Kokott is, aki velem egyezően írta le, a visszamaradó tartalom jellegében egy teljesen más szerződést eredményezne, így egy ilyen tartalom hatályban tartása jogilag lehetetlen.
Felhívom szíves figyelmét arra, hogy az EUB ítéleteit szó szerint kell alkalmazni az EUMSz 267. cikke alapján és egyetlen egyetem sem vonhatja kétségbe egy EUB ítélet közvetlen anyagi jogi hatályát, hiszen azzal nem csak a lojalitási elv, hanem az egyenértékűség is sérülne.
Az Ön tanszékének tanára azonban megtette, hogy egy EUB ítélet tartalmát abból a célból csonkítson, hogy egy ügyvéd, egy egyetemi oktató jogi véleményét schilling effect alá vegyen.
Ön felelősséggel tartozik a egyetemi oktatás jogállamisági ismérveinek betartása és betartatása körében. Nem megengedhető, hogy az EUB ítéleteket lesöpörjék az asztalról annak érdekében, hogy áltudományos elképzeléseket tegyenek az oktatás részévé.

71      Másodszor, a Bíróság megállapította, hogy a 93/13 irányelv 7. cikkének (1) bekezdése nem képezi akadályát annak, hogy a tagállamok jogszabállyal vessenek véget a tisztességtelen szerződési feltételek fogyasztók és eladók vagy szolgáltatók közötti szerződésekben történő használatának, megőrizve ezzel e szerződések érvényességét, azzal a megkötéssel, hogy a nemzeti jogalkotó e vonatkozásban köteles tiszteletben tartani az ugyanezen irányelv 6. cikkének (1) bekezdéséből eredő követelményeket (lásd ebben az értelemben: 2019. március 14‑i Dunai ítélet, C‑118/17, EU:C:2019:207, 40. és 42. pont; 2021. április 29‑i Bank BPH ítélet, C‑19/20, EU:C:2021:341, 77. pont, valamint az ott hivatkozott ítélkezési gyakorlat).

72      Ugyanakkor a Bíróság rendelkezésére álló iratokból nem tűnik ki, hogy a jelen ügyben létezne ilyen szabályozás az árfolyamkockázatra vonatkozó kikötést illetően, mivel a kérdést előterjesztő bíróság ennek keretében kizárólag az árfolyamrésre vonatkozó kikötésekkel kapcsolatos nemzeti jogszabályokra hivatkozik, amelyek célja az, hogy „a nagyszámú érvényes szerződés esetén a fogyasztókat mentesítsék az árfolyamkockázat jövőbeni viselése alól”.

73      E tekintetben a Bíróság megállapította, hogy az árfolyamrésre vonatkozó kikötésekkel kapcsolatos problémák orvoslására irányuló jogszabály fennállása nem érinti azt a vizsgálatot, amelyet a 93/13 irányelvre tekintettel az érintett szerződések más feltételei, mint például az árfolyamkockázatra vonatkozó kikötések tekintetében kell elvégezni (lásd ebben az értelemben: 2019. március 14‑i Dunai ítélet, C‑118/17, EU:C:2019:207, 46. pont; 2021. szeptember 2‑i OTP Jelzálogbank és társai ítélet, C‑932/19, EU:C:2021:673, 45. pont).

76      Ebből következik, hogy a jelzáloghitel‑szerződések tisztességtelen feltételek megléte miatti semmisségének gyakorlati következményeire vonatkozó nemzeti szabályok uniós joggal való összeegyeztethetősége attól a kérdéstől függ, hogy e szabályok egyrészt lehetővé teszik‑e a fogyasztó azon jogi és ténybeli helyzetének helyreállítását, amelyben az érintett fogyasztó akkor lett volna, ha nem köti meg e szerződést, másrészt nem veszélyeztetik‑e a 93/13 irányelv által elérni kívánt visszatartó hatást (2023. június 15‑i Bank M. [A szerződés semmissé nyilvánításának következményei] ítélet, C‑520/21, EU:C:2023:478, 68. pont).

77      Az ilyen jogi és ténybeli állapot helyreállítása érdekében az olyan lízingszerződés esetében, mint amelyről az alapügyben szó van, a fogyasztóknak egyrészt jogosultnak kell lenniük a hitelintézettől legalább az e szerződés teljesítése címén megfizetett havi törlesztőrészletek és költségek visszatérítését, valamint a felszólítástól számított törvényes késedelmi kamatok megfizetését követelni (lásd ebben az értelemben: 2023. június 15‑i Bank M. [A szerződés semmissé nyilvánításának következményei] ítélet, C‑520/21, EU:C:2023:478, 74. pont).

78      Így a jelen ügyben nem elegendő, ha kizárólag az érintett hitelintézet által az árfolyamkockázatra vonatkozó kikötés alapján kapott összegeket térítik vissza a két fogyasztónak, amint azt a kérdést előterjesztő bíróság javasolja, mivel e fogyasztóknak – éppen ellenkezőleg – az alapügyben szóban forgó lízingszerződés alapján megfizetett havi törlesztőrészletek és költségek teljes összegének visszatérítése jár.

81      Másrészt, bár azon jogi és ténybeli állapot helyreállításának célját, amelyben az érintett fogyasztó az általa kötött szerződésben szereplő tisztességtelen feltétel hiányában lett volna, az arányosság elvének tiszteletben tartása mellett kell követni, ezen elvvel csak akkor ellentétes e szerződés egészének érvénytelenné nyilvánítása, ha azon következmények objektív megközelítés alapján történő meghatározása, amelyeket valamely kikötés tisztességtelen jellegének megállapításából az e kikötést tartalmazó szerződés fennmaradásának kérdését illetően a nemzeti jog alapján kell levonni, mérlegelési vagy értelmezési mozgásteret hagy a nemzeti bíróság számára (lásd ebben az értelemben: 2023. november 23‑i Provident Polska ítélet, C‑321/22, EU:C:2023:911, 85. és 86. pont).

82      Márpedig olyan körülmények között, mint amelyekről az alapügyben szó van, ki kell zárni az ilyen mozgástér fennállását, amint az a jelen ítélet 67. pontjából következik.

Én nem értelmezem az EUB ítéletét, hanem szó szerint alkalmazom. Közöttem, és kollégája között feltehetően az a különbség, hogy én ismerem az uniós jogi fogalmamat, más meg esetleg kevésbé. Ha azonban valamihez nem értek kellőképpen, akkor nem kezdek okoskodni.
Az EUB ítélet egyébként végső következtetésként a már ismert fogalmat alkalmazza, ami ez eredeti jogi és ténybeli állapot helyreállítása, mely ugyan nem azon az in integrum restitutio fogalmával, de több EUB ítélet összefüggése erősen arra utal, hogy a hatályossá nyilvánítás lehetetlen, és un sós jogot sértő. Még akkor is, ha dr. Simonné dr. Gombos Katalin (Közszolgálati Egyetem tanszékvezető) ki is talál olyan fogalmat, hogy “speciális hatályossá nyilvánítás”.
Tisztelt Dékán Asszony,
Nem várok Öntől szakmai vitát, ám attól nem zárkózom el. Azonban súlyosan erkölcstelennek érzem, hogy a tanszék egy oktatója schilling effectet alkalmaz – minden hatáskör hiányában – velem szemben. A kamra a fegyelmi vádol majd dönt, ez nem levelem tárgya, azonban jogtudományi területen pont felettem olyan ember ne törjön pálcát, akinek kinyilatkoztatása sérti az EUB tekintélyét.
Felhívom szíves figyelmét az EUB elnökének e tárgykörben kifejtett aggályaira!
Önöknek nem az a szerepük, hogy az EUB által adott uniós jogi magyarázatokat negligálják. Ha valami nem tetszik, akkor majd a Kúria, vagy bármely bíróság kiküldi az előzetes döntéshozatali kérelmet, és azon akkor és ott lehet vitát nyitni. Nem hatalommal visszaélni.
A Kúria Gfv.VI. tanácsának jogi érvelése és az én jogi érvelésem között az EUB különbséget tett, és nem nekem kell szégyenkeznem amiatt, hogy évtizedes ítélkezési tevékenységem irányelvet sértő. Nem én fosztottam meg senkit alapjogaitól, és nem én sodortam tömegeket tragédiába, egzisztenciális ellehetetlenülésbe.
Maradok tisztelettel:
Dr. Marczingós László

Míg írtam a levelet, a parlamenti közvetítésben megjelent Z. Kárpát Dániel képviselő, aki jelen ügyet is érintően kérdést intézett az IM államtitkárához. Erre fel államtitkár úrhoz is levelet intéztem:

 

Tisztelt Államtitkár Úr,
Megtekintettem a mai parlamenti közvetítést, és Ön igen pontosan és helyesen nyilatkozott annak tárgyában, hogy a kamarai fegyelmi ügyek nem tartoznak az IM hatáskörébe. Ennél többet nem mondhatott, hiszen az Önhöz intézett kérdés váratlan volt, és nem kellő mértékben alátámasztott iratokkal.
Fentiek alapján szeretném Önt képbe hozni annak megfontolása érdekében, az IM változtasson passzív álláspontján és térjen vissza a jogállamisági ösvényre.
Az EUB C-630/23 ítélet szövegét Ön is ismeri és én is ismerem. Az EUMSz 267. cikke alapján azt szó szerint kell alkalmazni.
Önöknek abban igazuk van, hogy nem feltétlenül kell törvénymódosítás ahhoz, hogy a DH törvények kiegészítő rendszerét a magyar bírói kar félretegye, azonban Önök az igazságszolgáltatás pártatlanságát és függetlenségét felszámolták, így a bírói kar egymás lábát tapossa azért, hogyan tud önkéntesen igazodni az elvárásokhoz. Ezért (a) megkérdőjelezték az uniós jog primátusát, (b) kétségbe vonták az EUB ítéletek hatályát, (c) felülírták az uniós jogot a DH törvényekkel.
Ez azt eredményezi, hogy azért KELL a DH törvények kiegészítő rendszerét hatályon kívül helyezni, mert a magyar bírói karban nincsen meg a képesség és hajlandóság arra, hogy az AB V/732/2019 határozatában foglaltaknak megfelelően, a Simmenthal-ítélet alapján félretegyék az uniós joggal ellentétes hatást kiváltó nemzeti jogot.
A mellékelten csatolt kamara fegyelmi vád önmagában nevetséges és figyelemre nem méltó, ezért nem is. Kerestem volna meg Önt ezzel a piszlicsáré üggyel.
Csakhogy a fegyelmi vádlóm a Debreceni Jogi Kar egyetemi oktatója, a dékán, tanszékvezető beosztottja, így kizárólag az bír jelentőséggel, hogy az uniós jog tagadását immáron egyetemi szintre emelik. A jogtudomány legmagasabb fokát az EUB ítéletek képezik, és azokat még a Kúria sem bírja felülértelmezni, hiszen a 10/2025 JEH határozat hatáskör hiányában született – ahogyan arra néhány különvélemény rámutatott.
Az igazságszolgáltatási-banki kartell kapcsán a GVH folytat vizsgálatot, és nem mellesleg a Bizottság DG JUST szervei is.
A Curia elnökének szavait is érdemes odafigyeléssel kísérni:
Természetesen a kormányzat legyinthet egyet, de egy kúria bíró, egy egyetemi tanár sokat kockáztat, hiszen Önöket már a történelem is elfelejtheti, de egy kúria bíró figyelemmel kell legyen arra, mit cselekszik, míg egy egyetemi dékán, tanár, etc a hallgatók előtt felel furcsa dolgaikért.
Nem működik az a terv, hogy a teljes egyetemi életet, a tudományokat maguk alá hajtják, mert a történelem azt mutatja, ez hosszútávon nem működik. Amikor Kambodzsában jártam anno, eszembe jutott, Pol Pot a szemüvegeseket is kiirtotta, mert veszélyesen okosak voltak.
Kérem, vegyék elő a lex Marczingóst és tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy az egyetemi tanárok is megértsék, miért bír egy EUB ítélet döntő jelentőséggel!
Maradok tisztelettel:
Dr. Marczingós László
PS.
Miniszter urat üdvözlöm, és változatlanul szívesen meginnék vele egy kávét!
Utóbbi azért érdekes, mert azért is fegyelmi vádat emeltek ellenem, mert a posztos rendőrt belevettem FB élőmbe, amikor időpontot kértem a miniszterhez. A másik kamarai tisztviselő szerint ez GDPR normasértés.
Ott tartunk tehát, hogy már nem csupán az igazságszolgáltatás és a tisztességtelen hitelezők verődtek egy kartellbe, hanem abba beszáll az ügyvédi kamara és néhány egyetem is. Ugyanis dr. Simonnép dr. Gombos Katalin, kőrisi bíró a Közszolgálati Egyetem tanszékvezetője, míg dr. Osztovics András kúriai bíró a Károli tanszékvezetője. Hogy lehetséges az, hogy ezek a bírók lábbal tapossák az uniós jogot, majd oktatnak és számomkérnek? Mit? Áltudományokat?
Ha az igazságszolgáltatás, a kormányzat, a parlament, a banki szektor, egyes poltikai szervezetek, és tudományegyetemek azért verődnek kartellbe, hogy az uniós jog teljes érvényesülését kizárják, a jogállamiság lebontását befejezzék, akkor Magyarországnak már nincsen helye az EU-ban.
A kamarai fegyelmi vád: